قالب سازی

تزریق پلاستیک یک فرآیند شکل دهی با استفاده از قالب است. ماده ای مانند رزین مصنوعی (پلاستیک) حرارت داده و ذوب می شود، سپس به قالب منتقل می شود و در آنجا به شکل دلخواه خنک می شود. این فرآیند نام خود را مدیون شباهت آن به تزریق مایعات توسط سرنگ است. تزریق پلاستیک به شرح زیر انجام می شود: مواد ذوب شده و در قالب ریخته می شود و در آنجا خنک می شود، سپس محصولات استخراج و تکمیل می شوند.
تزریق پلاستیک امکان ساخت مداوم و سریع حجم زیادی از قطعات با اشکال مختلف از جمله پروفیل های پیچیده را فراهم می کند. به همین دلیل از این فرآیند برای تولید کالاها و محصولات در بسیاری از صنایع استفاده می شود.
ماشین های تزریق پلاستیک
ماشین‌های قالب سازی انواع مختلفی دارند، مانند ماشین‌های موتوری که با موتورهای سروو کار می‌کنند، ماشین‌های هیدرولیکی که با موتورهای هیدرولیک کار می‌کنند و ماشین‌های هیبریدی که با ترکیب سروو موتور و موتور هیدرولیک کار می‌کنند. دستگاه تزریق پلاستیک عمدتاً از یک واحد تزریق تشکیل شده است که مواد مذاب را به قالب منتقل می کند و یک واحد گیره که قالب را فعال می کند.
در سال‌های اخیر، ماشین‌های تزریق پلاستیک به صورت عددی کنترل می‌شوند و مدل‌های بسیار محبوبی را به وجود آورده‌اند که تزریق با سرعت بالا را تحت کنترل برنامه‌ریزی‌شده ارائه می‌کنند. در عین حال، برخی از فرآیندها، مانند ساخت صفحات راهنمای نور برای صفحه نمایش LCD، به ماشین آلات بسیار تخصصی نیاز دارد.
 فرآیند تزریق پلاستیک
در شروع فرآیند، گلوله های رزین (گرانول) در قیف، محل ورود مواد، ریخته می شوند. سپس گلوله ها در داخل سیلندر گرم شده و ذوب می شوند تا برای تزریق آماده شوند. این ماده از طریق نازل واحد تزریق تزریق می شود و از طریق یک گذرگاه به نام اسپرو عبور می کند و سپس از طریق کانال های ریختن قالب را پر می کند. متعاقباً مواد سرد و سفت می شوند، قالب باز می شود و قسمت قالب گیری شده خارج می شود. برای تکمیل ریخته گری، بخش های اسپرو و ​​کانال بریده می شوند.
ضروری است که مواد مذاب به طور یکنواخت به کل قالب تزریق شود، که اغلب دارای چندین حفره برای تولید همزمان چندین محصول است. قالب باید با در نظر گرفتن این موضوع طراحی شود، مثلاً با تجهیز آن به کانال های ریختن با همان ابعاد.
تزریق پلاستیک برای تولید انبوه بسیار مناسب است. با این حال، آشنایی با شرایط مورد نیاز برای تولید محصولات با دقت بالا ضروری است: انتخاب مواد، طراحی قالب و دما و سرعت تزریق.
منبع:» کارافن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد